• س. فروردین 28ام, 1403

روزنامه نگاری الکترونیک

صنعت تبلیغات و بازاریابی

باید بیش از همیشه دیده شویم: روابط عمومی ها در مدیریت بحران کرونا منشا اثرند

ما اهالی روابط عمومی، ما ارتباط گران ناشناخته و پشت صحنه ، خوب می دانیم، به دلایل مختلف هنوز در نظام سازمانی ریشه نکرده ایم. می شد منبع اندیشه، ایده پرداز و هدایت گر دیده شویم، اما کمتر مجالی برای موضع مشورتی داشته ایم و کمتر سبب ساز تصمیمات اثر گذار بوده ایم. لاجرم اغلب در حاشیه مانده و به انفعال دچار شدیم . با این همه ما هنوز همان ارتباط گران مشتاقیم که خلاقیت و ایده پردازی در ما نمی میرد.

اگر از ما نمی خواهند، یا در تصمیم گیری های بزرگ نقش یا اختیارات کمرنگی به ما داده شد(که تحلیل چرایی آن مقصود این بحث نیست)، امروز وقت آن نیست منتظر شویم از ما بخواهند یا به ما بسپارند، فارغ از آنچه بر حرفه ما گذشته و می گذرد، امروز در بحرانیم. بحران شیوع بیماری کرونا! باید از این انفعال مزمن بیرون آییم و با همه آنچه می دانیم و می توانیم به مدد روابط عمومی هایی برویم که این شب و روزها درگیر پر چالش ترین برنامه ها و تصمیمات برای مدیریت ارتباطات، اطلاع رسانی، اقناع افکار عمومی و… هستند. لازم است مدیریت بحران بیماری کرونا را از بینش، مهارت ها و خصلت کمتر فرصت بروز یافته خود، یعنی “ابتکار و ایده پردازی” بهره مند کنیم. هر یک از ما به اندوخته ای از تجربیات در سازماندهی و مدیریت رویدادها و حتی بحران ها مجهزیم که تجمیع آن گنجینه ای برای مدد رسانی به بحران موجود است. باید بیش از همیشه دیده شویم. تجربیات نانوشته ما ، حتی با مضامین پیشتر توصیه شده و تکراری، اگر اندکی هم به اجرا رسد، تاریخ روابط عمومی گواهی خواهد داد که آنروزها متخصصان روابط عمومی از آشیانه بیرون آمدند و فراتر از شرح وظایف خاک خورده و کلیشه ای قدمی برداشتند.
پس بر آن شدم تا برآیند سه دهه سراسر دغدغه در این حرفه را از بایگانی راکد ذهنم خارج کنم، شاید پشتیبان روابط عمومی هایی شود که با هر سطح از اختیارات، در کانون تصمیم گیری قرار دارند و برای ببار نشستن همین پیشنهادات شبانه روزکوشش میکنند. و شاید  انگیزه ساز حرکت و همراهی متخصصانی آگاه تر و مجرب تر از من شود.
پیشنهاداتم برای روابط عمومی های مرتبط با بحران کرونا به قرار زیر است:

اطلاع رسانی شفاف و ترمیم اعتماد عمومی مبنای عملکرد ارتباطی قرار گیرد.
کلیه رویدادهای موجد روابط اجتماعی پر ازدحام همچون همایش ها، نمایشگاه ها و جشنواره ها لغو شود.
از برگزاری کنفرانس های خبری حضوری اجتناب شود و نشست های خبری آن لاین در دستور کار قرار گیرد.
جلسات درون و بین سازمانی به صورت آن لاین برگزار شود.
برنامه دیدارهای مستقیم و پرسش و پاسخ مسئولین با شهروندان لغو شود.
گونه های خدمات اداری آنلاین افزایش یابد تا مراجعات شهروندان به حداقل ممکن برسد.
مهلت انجام خدمات اداری و شهری تمدید شود تا شهروندان خود را ملزم به خروج از منزل در این مقطع ندانند.
با تشکیل ستاد های بین سازمانی از روابط عمومی ها، نیرو و امکانات لازم را برای تسریع در پیشبرد امور در اختیار روابط عمومی های پُرکار همچون روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان قرار گیرد.
روابط عمومی صدا و سیما و مراکز خبری، دستورالعمل های معمول در مصاحبه ها را مورد تجدید نظر قرار دهند. از اعزام گزارشگر به مراکز درمانی درگیر پذیرش بیماران مبتلا به کرونا و یا دعوت از کادر درمانی برای گفتگوی حضوری یا میز گرد در استودیو ها پرهیز شود و مصاحبه های تلفنی و تصویری آن لاین جایگزین شود. به این ترتیب هم وقت مفید کادر درمانی گرفته نمی شود و هم سازمانهای خبری ایمن می ماند.

انتقال ویروس به مدارس می تواند آهنگ شیوع را جهشی کند و گرچه یکی از دغدغه های مدیریت بحران از پیامد تعطیلی مدارس، افزایش سفر های بین شهری است، ولی کنترل سفرها با تمهیدات متعدد امکان پذیر است و می توان سلامت دانش آموزان را بخاطر احتمال سفر های بین شهری دچار مخاطره نکرد. پس لازم است مقایسه منطقی بین عوارض تعطیلی و بازگشایی مدارس صورت گیرد و روابط عمومی های وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان و دیگر مراجع مرتبط، مناسب ترین گزینه را برای سلامت، امنیت روانی جامعه و اقناع افکار عمومی برگزینند.

با توجه به دغدغه وزارت آموزش و پرورش برای پیشبرد برنامه تحصیلی، برخی مدارس خصوصی آموزش های آنلاین را آغاز کرده اند ولی چون مدارس دولتی و به ویژه مناطق محروم از این امکان بهره مند نیستند ، روابط عمومی صدا و سیما و آموزش و پرورش می توانند تولید و پخش برنامه های آموزش دروس پایه های مختلف را از صدا و سیما در دستور کار آورند و دانش آموزان را به یک نسبت از آموزش فراگیر از راه دور بهره مند نمایند.

روابط عمومی ها در تعامل با واحد های منابع انسانی و اداری، آن بخش از فعالیت ها را که به همکاری حضوری نیاز ندارد به دور کاری تغییر دهند و کارکنان را به استفاده از مرخصی های ذخیره شده ترغیب نمایند.

روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند در خصوص تقویت پوشش اینترنت برای دور کاری، برگزاری جلسات آنلاین ، آموزش و دریافت آن لاین خدمات اداری اثر گذار باشد و در این مقطع محدودیت های موجد کاهش سرعت یا دسترسی ها را به حداقل ممکن برساند.

بخش های پژوهشی روابط عمومی ها ، با همراهی انجمن های تخصصی به فوریت تجربیات سایر کشورهای جهان را گردآوری و به مراجع تصمیم گیری انتقال دهند.

با فراخوان انجمن ها و تشکل های حرفه ای روابط عمومی می توان پیشنهادات بیشتر و بهتری را  از متخصصان این حرفه دریافت و به مراجع تصمیم گیری و مدیریت بحران کرونا ارایه داد . شاید منشا اثر یا نقشی خوش بر تارک عملکرد روابط عمومی در ایران شود.

*نازیلا علوی، مشاور ارتباطات و رسانه

انتهای پیام/ منبع: ارتباط امروز

By editor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *