• د. اردیبهشت 10ام, 1403

روزنامه نگاری الکترونیک

صنعت تبلیغات و بازاریابی

جدال انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی

تبریز- دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی درحالی اسفند ماه برگزار می‌شود که بازار انتخابات رفته رفته در آذربایجان شرقی داغ شده و کاندیداها درحال فعالیت در شبکه‌های مجازی هستند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفندماه همزمان با سراسر کشور در آذربایجان شرقی نیز برگزار می‌شود.

برای همین منظور ثبت نام از کاندیداها به پایان رسیده و رفته رفته شاهد داغ شدن بازار انتخابات در استان هستیم و کاندیداها نیز در حال تشکیل تیم‌های اجرایی و تبلیغاتی خود هستند.

تشریح فضای انتخاباتی آذربایجان شرقی ۴ ماه مانده به انتخابات

امسال، سال انتخابات مجلس شورای اسلامی است و بیشتر کاندیداهای مطرح این انتخابات به خصوص در حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر نگاه ویژه ای به حضور در مراسم‌های مختلف و اجتماعات دارند و از این طریق برای بیشتر دیده شدن و حضور در بین مردم و شنیدن نکته نظرات آنها استفاده می‌کنند.

با اینکه هنوز چهار ماه به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است ولی شنیده‌ها و مشاهدات حاکی از آن است که احزاب سیاسی استان و دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا با برگزاری جلسات غیررسمی خود را برای برگزاری این انتخابات آماده می‌سازند.

گروه‌ها و چهره‌های سیاسی تبریز از حالا در تلاش هستند تا کاندیداهای خود را مطرح کنند و البته نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی نیز در فضای مجازی و رسانه‌های مختلف محلی تلاش می‌کنند گزارش عملکردی از فعالیت‌های خود ارائه کنند.

ثبت‌نام ۱۳۲۳ داوطلب نمایندگی مجلس در آذربایجان شرقی

رئیس ستاد انتخابات استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با پایان یافتن زمان ثبت نام برای انتخابات مجلس، یک هزار و ۳۲۳ نفر در استان شرقی ثبت نام قطعی کردند که از این تعداد ۱۲۳ نفر زن و یک هزار و ۲۰۰ نفر مرد هستند.

تراب محمدی خاطرنشان کرد: همزمان با سراسر کشور، داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در آذربایجان شرقی از ۲۷ مهرماه به مدّت یک هفته تا سوم آبان ماه، نام نویسی کردند.

وی اظهار کرد: متقاضیانی که در مرحله پیش ثبت نام، نام نویسی کرده و در مرحله ثبت نام قطعی نیز حضور یافتند، پس از تأیید صلاحیت از سوی مراجع ذی صلاح، امکان حضور در انتخابات را خواهند داشت.

پیش بینی می‌شود امسال باتوجه به عدم اقبال عمومی به برخی از نمایندگان فعلی مجلس و همچنین احتمال عدم تأیید صلاحیت برخی دیگر از نمایندگان، شاهد تعدد کاندیداهای جدید در انتخابات پیش رو باشیم و طبیعتاً با این وضعیت بازار انتخاباتی نیز داغ‌تر از گذشته خواهد شد.

حوزه‌های انتخابیه و تعداد نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی

ردیف

نام حوزه انتخابیه جمعیت

تعداد نماینده در مجلس

۱ تبریز، آذرشهر و اسکو دو میلیون نفر ۶ نفر
۲ مراغه و عجب شیر ۳۵۰ هزار نفر ۱ نفر
۳ مرند و جلفا ۳۱۰ هزار نفر ۱ نفر
۴ اهر و هریس ۲۳۰ هزار نفر ۱ نفر
۵ میانه ۱۹۰ هزار نفر ۲ نفر
۶ شبستر ۱۳۵ هزار نفر ۱ نفر
۷ بناب ۱۳۵ هزار نفر ۱ نفر
۸ سراب ۱۲۵ هزار نفر ۱ نفر
۹ ملکان ۱۱۰ هزار نفر ۱ نفر
۱۰ کلیبر، خداآفرین و هوراند ۱۰۰ هزار نفر ۱ نفر
۱۱ بستان آباد ۹۰ هزار نفر ۱ نفر
۱۲ هشترود و چاروایماق ۹۰ هزار نفر ۱ نفر
۱۳ ورزقان و خاروانا ۶۰ هزار نفر ۱ نفر

آذربایجان شرقی با داشتن حدود چهار میلیون نفر جمعیت ۱۳ حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی دارد و تعداد نمایندگان این استان در مجلس ۱۹ نفر است.

در دوره گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی، مشارکت مردم آذربایجان شرقی در انتخابات بالاتر از میانگین کشوری بود و بیش از ۴۳ درصد از مردم در انتخابات مجلس یازدهم مشارکت کردند.

راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیش رو

یک فعال سیاسی و مدیر اندیشکده ترند در خصوص راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیش رو به خبرنگار مهر می‌گوید: یکی از ضروریات افزایش مشارکت مردم استان در انتخابات مجلس توجه دادن عموم مردم به وظایف نمایندگان مجلس در خانه ملت است.

رامین فرهودی ادامه می‌دهد: متأسفانه در ادوار گذشته افرادی که کاندیداتوری نمایندگی مجلس را برعهده داشتند، طی فعالیت‌های انتخاباتی فراتر از وظایف خود نسبت به مردم وعده وعیدهایی دادند؛ لذا باید عموم مردم را نسبت به وظایف نمایندگان در خانه ملت آگاه کنیم.

فرهودی ادامه می‌دهد: متأسفانه کاندیداهای نمایندگی مجلس نیز به وظایف خود آگاه نیستد، لذا در طول چهار سال فعالیت‌های قانونی خود در بستر مجلس شورای اسلامی با وعده وعیدهایی که دادند، مغایرت دارد، به همین منظور کاندیداهای نمایندگان مجلس باید اشراف موضوعی داشته و عموم مردم را باید ما آگاه کنیم.

او می‌افزاید: دفاتر اکثر نمایندگان مجلس تبدیل به بنگاه کاریابی برای کسانی شده که در جریان انتخابات کار کرده و انتظار منافع مادی و معنوی دارند؛ منافع مادی یعنی پیدا کردن شغل برای افراد بیکار و معنوی نیز حمایت از مدیران و رؤسای ادارات برای ارتقا شغلی است.

دخالت نمایندگان در انتصاب برخی مدیران در سازمان‌ها

او خاطرنشان می‌کند: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب دخالت نمایندگان در این موضوعات خلاف قانون بوده و نباید ورود کنند اما بارها دیده شده نمایندگان برای کسب رأی بیشتر و ایجاد حلقه‌های سیاسی دوستداران خود در دستگاه‌های اجرایی با حمایت مدیران سعی در جذب آرا افراد آن دستگاه یا سازمان‌های دولتی دارند.

فرهودی یادآور می‌شود: این امر خلاف قانون و امری نکوهیده است و دستگاه‌های دولتی باید به فکر خدمت رسانی و فعالیت در راستای اهداف دولت جمهوری اسلامی ایران باشند، چراکه خانه ملت محل قانون گذاری سنجیده و قابل اجرا در کشور است.

او ادامه می‌دهد: عموم مردم از این موضوع غفلت داشته و ناخواسته به آن دامن می‌زنند و با افتادن در دام جریانات سیاسی نمایندگان مجلس از مسیر انتخاب نماینده واقعی به معنایی که در قانون گنجانده شده، دور می‌شوند؛ لذا مردم باید دقت کافی داشته باشند و این وظیفه رسانه‌ها است که توضیح دهند و مردم را توجیه کنند.

انتظارات مردم از نمایندگان مجلس

او در ارتباط با انتظارات مردم از نمایندگان مجلس نیز خاطرنشان می‌کند: عموم مردم انتظار دارند بدون توجه به بازی‌های سیاسی که در سطح همه حاکمیت‌ها مرسوم است، نسبت به وظیفه‌ی وکالت خود از سوی ملت در خانه ملت اهتمام جدی داشته باشند که این همان ریل گذاری مناسب برای کارهای دستگاه‌های اجرایی کشور یعنی همان دولت است.

این فعال سیاسی می‌گوید: متأسفانه نمایندگان مجلس منافع و مزایای کوتاه مدت برای استان خود را فدای منافع ملی می‌کنند به عنوان مثال در همین قضیه آب را بررسی کنید متوجه می‌شوید بسیاری از پروژه‌های آبرسانی کشور با دخالت برخی نمایندگان مجلس از مسیر اصلی خود منحرف شده و سهم آبی که برای استان‌ها در بخش کشاورزی در نظر گرفته شده به سمت صنعت و شرب سوق داده شده و آسیب جدی وارد شده است.

او اضافه می‌کند: همانطور که آقای قالیباف اعلام کردند، در بخش راه آهن دخالت نمایندگان در ایجاد زیرساخت‌های ریلی غیر مناسب و غیر مرتبط باعث شده بخش عمده‌ای از صنعت راه آهن کشور در بخش ترانزیت کالا و مسافر بلااستفاده باقی مانده و هزینه‌های هنگفتی به بودجه ملی را تحمیل کرده است، صرف اینکه نماینده‌ای بگوید برای استان خود خط آهنی فراهم کردم؛ هم اکنون فقط از ۳۰ درصد ظرفیت راه آهن می‌توانیم استفاده کنیم؛ در حالیکه این هزینه‌ها اگر در مسیر درست خود هدایت می‌شد، بهره برداری حداکثری برای کشور و منافع ملی بسیاری در برداشت.

او متذکر می‌شود: آنچه مد نظر عموم بوده این است که نمایندگان مجلس در خانه ملت قوانین را طوری تصویب کنند که عدالت اجتماعی و خواست عموم ملت فراهم شود و تأمین مصالح، اقتدار و بالندگی اقتصادی کشور در رأس توجه عموم مردم است. قانون خوب می‌تواند برای همه مردم نتایج خوبی در بر داشته باشد اما اگر در این بین نماینده مجلس دچار کج فهمی شود و بخواهد منافع کوتاه مدت در حوزه انتخابیه خود را برای موفق شدن در دوره بعدی انتخاب کند، عموم مردم و کشور متضرر می‌شوند، لذا نیاز است با نگاه فراگیری نسبت به مسائل خانه ملت داشته باشیم و منافع ملی را در این افق دید کاری تعریف کنیم.

او تاکید می‌کند: بخش دیگر درخواست مردم، انسجام و نظم دادن به فعالیت‌های اقتصادی جهت بالا رفتن میزان درآمد و برخورداری اقتصاد ملی برای عموم است، قوانینی که در حوزه مالیات، فعالیت‌های اقتصادی، کسب و کارهای جدید و صدور مجوز برای رشد صنایع بوده باید سنجیده در استان‌ها قانون گذاری شوند تا مبادا در دراز مدت مشکل ایجاد شود.

نمایندگان مجلس به مسائل مختلف مردم توجه کنند

این فعال سیاسی می‌گوید: یکی از نمونه‌های نسنجیده در حوزه محیط زیست است که باعث شده در بخش دریاچه ارومیه با مشکل ملی و منطقه‌ای مواجه شویم که برای کشوری مثل ایران و نظام جمهوری اسلامی خوب نیست، آن زمان نمایندگان مجلس باید عواقب کارها را می‌سنجیدند نه اینکه از حوزه انتخابی خود کسب رأی کنند، ایرادی نداشت نماینده‌ای می‌گفت این طرح زیبنده استان‌های همجوار دریاچه نیست، اکنون تنها نماینده‌ای می‌تواند سرش را بالا بگیرد که آن زمان مخالفت کرده باشد.

او یادآور می‌شود: از بایسته‌های افزایش مشارکت مردم استان در انتخابات مجلس، توجه به نیازهای طولانی مدت مردم توسط کاندیداهای نمایندگی مجلس است تا علاوه‌بر منافع نسل حاضر، منافع نسل‌های آینده هم تأمین شود و در عین حال صرفاً به خاطر منافع استانی، منافع ملی نادیده گرفته نشده و مردم نسبت به وظایف نمایندگان اطلاع کامل داشته و از افتادن در دام وعده وعیدها جلوگیری شود و نمایندگان به آن چیزی که می‌گویند در خانه ملت عمل کنند و مردم انتظارات بسیاری ندارند، انتظار آن‌ها راستگویی، امانت‌داری و داشتن عرق ملی است.

انتهای پیام/ منبع: خبرگزاری مهر

By editor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *